شرکت شهاب خودرو به منظور تولید انواع اتوبوس، کامیونت و کامیون فعالیت خود را از سال ۱۳۴۳ آغاز نمود. همانطور که خود مستحضر هستید کارخانه بنز خاور در سال ۱۳۳۸ برای تولید کامیون تحت لیسانس بنز خاور در تهران احداث گردید و انواع کامیونت و کامیون را به تولید میرساند. احتمالاً خود شما هم مستحضر هستید که در سال ۱۳۳۵ بازرگانی به نام جعفر اخوان موفق شد نمایندگی شرکت جیپ آمریکا را به دست آورد. نام شورولت کفایت میکرد تا این خودرو در سال اولی که روانه بازار شده بود دارای فروشی به اندازه ۷ هزار دستگاه باشد. در سال ۱۳۴۷ شاهین ۱۷۴۲ دستگاه، انواع جیپ حدود ۲۰۰۰ دستگاه و آریا ۲۸۰۲ دستگاه تولید شد و روانه بازار گردید. بنابراین تولید و عرضه شاهین و آریا پس از اینکه بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه از آن به فروش رسیده بود در سال ۱۳۵۳ به پایان رسید. بنابراین ساخت شورولت رویال هم در سال ۱۳۵۵ به پایان رسید و خودروهایی اعم از بیوک اسکای لارک که با نام بیوک ایران شناخته میشد و نیز شورولت نوا به عنوان خودروهایی شیک در آن عصر روانه بازارهای ایران شد. جهت آغاز کار اپل کومودور که از محصولات اپل آلمان و از زیر مجموعههای جنرال موتورز بود با نام شورولت رویال ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ به بازار ایران عرضه شد.

چراغهای فیس لیفت ایرانی زانتیا از نسل اول سیتروئن C5 برداشته شده بود و کاپوت و جلوپنجره هم از نوع طراحی شد و در کل، جلوی خودرو انحنای بیشتری پیدا کرد، با این حال دیگر بخشهای بدنه دستنخورده باقی ماند. سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با چند موتور مختلف قابل خریداری بود اما نسخههای در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از موتور 1.8 لیتری و 2.0 لیتری بهره میبردند. همین موتور قبلاً در PSA پژو ۴۰۶ LX ۱.۸i ۱۶v، سیتروئن زانتیا SX ۱.۸i ۱۶v و سیتروئن Xsara VTS ۱.۸i ۱۶v مورد استفاده قرار گرفته بود. بازار خودروی ایران در دهه ۴۰ شدیداً نیازمند خودروهای سواری بود همین عامل موجب شده بود که تمرکز بر روی تولید خودروهای شاسی بلند قادر به تأمین آینده شرکت نباشد. این پیشرانه تنفس طبیعی قادر است تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند و نیرو تولید شده خود را از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ سرعته خودکار به چرخهای جلو منتقل کند.

واشر سرسیلندر توانایی تحمل دمای 1500 درجه سانتیگراد را داشته و از چند لایه پرسشده پنبهنسوز، کروم و آلومینیوم ساخته میشود تا دو بخش بلوک و سرسیلندر کاملا به هم چسبیده و آببندی شوند. یکی از ضعفهای اصلی هیوندای آوانته را باید آپشنها و امکانات رفاهی آن بدانیم و شاید در صورتی که این خودرو با امکانات بیشتری روانه بازار کشور میشد میتوانست فروش موفقتری داشته باشد. با وجود اینکه موتور آن دارای وزن زیادی بود و موجب میشد جلوبندی خودرو دچار آسیب شود با عنوان خودرویی با دوام از آن یاد میشد؛ اما مسئله این بود که اخوان تولید محصولات اصیلتری را در ذهن خود میپرورانید و هنگامیکه آمریکاییها جذبه بازار ایران را مشاهده نمودند موافقت کردند تا محصولات اصلی جنرال موتورز را وارد موتور زانتیا بازار ایران نمایند. خودروی برلیانس از سال 1393 با همکاری پارس خودرو و سایپا به صورت مونتاژ وارد بازار ایران شد. از سال ۱۳۷۶ همزمان با اینکه خودروی نیسان پاترول تولید میشد اقدام به خرید تجهیزات خط مونتاژ از شرکت سایپا نمود و مبادرت به تولید خودروی سواری رنو۵ تحت عنوان سپند۲ کرد.

قابل ذکر است که از سال ۱۳۷۷ به بعد سایپا با خرید ۸۰ درصد از سهام شرکت ایران کاره، ۵۱ درصد از سهام شرکت پارس خودرو و ۲/۶۳ درصد سهام شرکت زامیاد تبدیل به یک گروه خودروسازی بزرگ شد و در سال ۱۳۷۸ ادغام این شرکت با شرکت سایپا منجر به تشکیل گروه سایپا دیزل گردید. در دهه ۸۰ هم تولید اتومبیلهایی از قبیل تندر ۹۰، ماکسیما و مگان در دستور کار شرکت پارس خودروی ایران قرار گرفت. اخوان در پی خودرویی بود که قادر به رقابت با خودروهای لوکس وارداتی باشد بنابراین در آغاز دهه ۵۰ مذاکرات را با جنرال موتورز شروع کرد و نهایتاً در سال ۱۳۵۲ جنرال موتورز موافقت خود را در خصوص مشارکت با اخوان قبول کرد و شرکت جدید با سرمایه اولیه ۱۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان احداث گردید که ۴۵ درصد سهام آن در اختیار جنرال موتورز، ۴۵ درصد در اختیار اخوان و نیز ۱۰ درصد آن در اختیار بنیاد پهلوی قرار گرفت. خودروی زانتیا درایران دردو نوع با حجم های ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی در فاصله سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ هجری شمسی تولید شده است که با توجه به ویژگی های منحصربه فرد این خودرو در بازار خودروهای داخلی درآن زمان جزو خودروهای لوکس و محبوب به خصوص دربین قشر جوان و علاقه مندان به این صنعت محسوب می شده است.

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *